Educația copiilor noștri este o călătorie complexă și provocatoare. Pe parcursul acestui drum, părinții se confruntă cu numeroase alegeri și decizii legate de modul în care își ghidează copiii către dezvoltarea lor emoțională și intelectuală.
Una dintre cele mai discutate abordări în acest domeniu este abordarea necondiționată, care pune accent pe construirea unui loc sigur și relații autentice cu copiii și gestionarea cu empatie a emoțiilor lor. În acest articol, vom explora profunzimea acestei abordări necondiționate și impactul său pozitiv în educația copiilor noștri.

De ce să renunțăm la abordarea bazată pe condiționare?
Abordarea bazată pe condiționare implică utilizarea pedepselor și recompenselor pentru a controla comportamentul copiilor. Este o abordare tradițională, dar în ultimii ani, cercetătorii și specialiștii în dezvoltarea copiilor au început să aducă în discuție impactul său negativ asupra copiilor pe termen lung.
- Crește nivelul de furie
Utilizarea pedepselor și recompenselor poate duce la apariția furiei la copii. Când un copil se simte controlat prin aceste mijloace, poate dezvolta furie și frustrare față de adulții care le aplică. Astfel, copiii pot ajunge să se simtă victime și, în timp, pot deveni chiar agresori, având dificultăți în gestionarea emoțiilor lor. Am scris un alt articol fix pe tema aceasta, îl poți citi aici.
- Oferă un model nesănătos de putere
Abordarea bazată pe condiționare întărește ideea că cel puternic are puterea și controlul asupra celui mai slab. Astfel, copiii pot internaliza acest model nesănătos și pot ajunge să își construiască relații în care puterea este utilizată în mod abuziv.
- Își pierde eficiența în timp
De-a lungul timpului, pedepsele și recompensele pot deveni ineficiente, iar copiii pot dezvolta o atitudine de a rezista acestor stimuli. Astfel, mizele trebuie să fie mereu crescute pentru a menține eficiența abordării, ceea ce poate duce la un cerc vicios.
- Erodează relația cu copilul
Atunci când folosim pedepse, copiii pot începe să ne vadă ca pe niște autorități dure, care pot fi surse de pericol pentru ei (atunci când le produc durerea). Relația dintre părinte și copil devine distanțată, iar copiii pot fi mai puțin predispuși să ne vadă ca pe aliați sau ca pe persoane de încredere, ceea ce afectează stabilirea unui atașament securizant.
- Distrage atenția de la ceea ce contează cu adevărat
Abordarea bazată pe condiționare îi poate distrage pe copii de la lucrurile cu adevărat importante. Atunci când sunt pedepsiți, copiii pot începe să se concentreze pe faptul că părintele este „rău” pentru că le provoacă disconfort. În loc să învețe din greșeli, ei pot ajunge să se concentreze pe a ascunde faptele pentru a nu fi prinși, în loc să își dezvolte abilități de învățare din experiență. Iar atunci când primesc recompense, copiii învață să facă anumite lucruri pentru a primi ceva în schimb (beneficii, atenție, iubire, apreciere, premii), fără a învăța să descopere plăcerea și bucuria de a face acele lucruri care îl împlinesc cu adevărat. Ei învață că busola lor de ghidaj trebuie să fie în exterior (în funcție de ce spun ceilalți, nu în interior, în funcție de ce e valoros și important pentru ei).
- Crește nivelul de egoism
Pedepsele și recompensele îi fac pe copii să se gândească la ce li se va întâmpla lor dacă nu respectă regulile sau dacă îndeplinesc anumite cerințe. Astfel, atenția lor se îndreaptă spre satisfacerea propriilor interese personale, în loc să dezvolte empatie și înțelegere pentru ceilalți.

Dar în parenting necondiționat insistăm ca familia să fie o oază, un refugiu, departe de astfel de tranzacții. Iubirea părintească, mai ales, nu trebuie răsplătită nicicum. Este, pur și simplu, un dar. Toți copiii au dreptul la ea. – Alfie Kohn, Parenting Necondiționat
Abordarea necondiționată: alternativa pentru o educație cu empatie
La polul opus față de abordarea bazată pe condiționare, abordarea necondiționată în educație pune accentul pe crearea unui loc sigur pentru copii și pe construirea unor relații autentice și empatice cu aceștia. Această abordare se bazează pe principii precum auto-reglarea emoțională, co-reglarea cu copiii, adaptarea așteptărilor și comunicarea empatică.
Iată ce ajută în practicarea acestei abordări:
- Auto-reglarea emoțională
Învățarea auto-reglării emoționale este esențială pentru părinți. Și e important să o învățăm și să o practicăm noi, înainte de toate. Este important să ne înțelegem propriile emoții și să învățăm cum să ni le reglăm, pentru a răspunde în mod echilibrat și sănătos în situațiile tensionate.
- Co-reglarea cu copiii
Atunci când copiii au emoții puternice, este important să fim prezenți și să le oferim spațiu pentru a-și exprima aceste emoții. Co-reglarea emoțională implică empatie și ascultare activă din partea părinților, creând un mediu sigur pentru comunicarea emoțiilor și trăirilor, pentru validare și conținere. Copiii au nevoie de noi să le transmitem că este ok să aibă emoții puternice, iar noi suntem acolo, alături până acestea trec.
- Adaptarea așteptărilor
Fiecare copil este unic și are propriul ritm de dezvoltare. Prin adaptarea așteptărilor noastre la nivelul lor de dezvoltare, îi ajutăm să se simtă înțeleși și sprijiniți, stimulându-le astfel dezvoltarea armonioasă și încrederea în sine. E crucial să înțelegem ce este capabil și ce nu este capabil copilul să facă, la anumite vârste, pentru a nu atârna prea multă presiune și vinovăție de umerii lor.
- Comunicarea empatică
Comunicarea empatică implică ascultarea activă și empatia față de nevoile și trăirile copiilor. Oferindu-le o comunicare empatică, copiii se vor simți înțeleși și sprijiniți în rezolvarea problemelor și, mai ales, în siguranță. Iar siguranța este mediul propice unei dezvoltări armonioase.
Concluzie
Abordarea neconditionată în educația copiilor reprezintă o schimbare semnificativă în paradigma tradițională bazată pe pedepse și recompense. Această abordare pune accentul pe construirea unui mediu sigur și pe dezvoltarea unor relații autentice și empatice cu copiii.
Atunci când renunțăm la condiționare în favoarea co-reglării emoționale, comunicării empatice și învățăm să ne adaptăm așteptările la vârsta și nevoile copiilor noștri, atunci le oferim ocazia de a se dezvolta armonios atât pe plan emoțional, cât și intelectual.
În abordarea neconditionată, părinții devin ghizi empatici și înțelegători, ajutându-și copiii să învețe din greșeli și să-și dezvolte abilitățile emoționale. Prin această metodă, copiii devin mai conștienți de propriile emoții și dezvoltă încrederea în ei înșiși, învățând să își gestioneze emoțiile eficient în situații deosebite.
Dacă vrem să construim o societate mai empatică și mai înțelegătoare, este esențial să investim în educația emoțională a copiilor noștri.
Abordarea necondiționată nu este doar o metodă educativă, ci o filozofie care ne permite să învățăm și să creștem împreună cu copiii noștri.
——–
Lasă un comentariu cu o idee valoroasă pentru tine, cu care pleci din acest articol.
——–

Ai nevoie de sprijin în călătoria ta de părinte?

Alexandra Șerb
Coach Transformațional pentru părinți
Dacă ai nevoie de sprijin pentru a găsi soluții la provocările pe care le întâmpini în relația cu copilul tău, te invit să programezi o Ședință de Cunoaștere gratuită cu mine, în care vom explora cum putem lucra împreună, pentru ca tu să fii părinte așa cum îți dorești.
Programează aici în Calendarul meu cu Întâlniri.